Afdrukken

 Prospectus

De Sona Spelersgids

Versie 2.3, april 2018

Voor deelnemers aan de Eos: Frontier LARP


 Welkom!

Neem plaats, neem plaats, dit is de spelersgids van de Sona. In onze maatschappij gaat alles om het najagen van geld, fortuin, roem, glorie en alle overheerlijke decadentie die daarbij hoort! Want wat heb je aan geld, als je er niet van geniet? Toegegeven, het moet natuurlijk wel op zo’n manier dat het nooit naar wordt. Het moet wel leuk blijven.

Gelukkig is iedereen in onze maatschappij het hierover eens, dus belasting betalen doen we niet. Nou ja, als je doodgaat en dan wel gelijk alles, maar tot die tijd: 0 sonuren belasting! Nada, noppes, niente. Je kunt dus naar hartelust investeren, hoe riskanter hoe beter. Zeg “ja” tegen elke kans, want wie weet wat er morgen mode is?

En als je failliet gaat? Ach, dan neemt je bedrijfstak de schulden over, of in het ergste geval wordt je weer kind. Niets aan de hand natuurlijk. Genoeg 80-jarigen die niet meer volwassen zijn.

‘Roaring twenties’ optimisme met Silicon Valley’s ‘fail fast-culture:’ Doe wat je wilt, doe het nu, doe het Sona! We nodigen je uit bij de meest sociale en meest op winstjagende maatschappij van het universum! We hebben er nu al zin in!


Lexicon

Sonuren - Dit is een currency die gecreerd en verspreid is door de Sona. Iedereen die genoeg energie produceert, mag een Sonuur uitgeven. Indien de Sonuur ingeleverd wordt, moet de energie geleverd worden. Er is geen leveringsverplichting, de levering mag on site plaatsvinden.

GPMU: Grond Privaat Militaire uitvoerder: Een huurlingengroep die van de Sona regering het recht op geweld huurt. Opereren op de grond.

RPMU: Ruimte Privaat Militaire uitvoerder: Een huurlingengroep die van de Sona regering het recht op geweld huurt. Opereren in de ruimte. 

Accountancy en Audit  (A&A; controlerende macht, meest prestigieus)

Beleid en Procedures (B&P; wetgevende macht)

Juridisch en Processen (J&P; rechterlijke macht)

Strategie en Planning (S&P; uitvoerende macht)

 


Het Sona Consortium

De Sona komen voort uit de Dugo en Aquila factie, door een samenwerking van de belangrijkste bedrijven die samen een corporatocratie (land geleid door bedrijven) wilden creëren. In 40 jaar leidde deze corporatocratie tot een systeem waarbij de inkomensongelijkheid zo groot werd, dat er een slavenkaste ontstond die een revolutie ontketende.

 

Na deze revolutie moest er een manier gevonden worden om iedereen schadeloos te stellen. De slaven die onder verschrikkelijke voorwaarden slaaf waren geworden, hadden nog steeds crediteuren. Daar onteigening gezien werd als een onacceptabel alternatief werd de 100 en 0%-wet ingevoerd. Dit betekende dat bij sterven al het openstaande kapitaal 100% belast werd om 0% erfschuld te laten bestaan. Netto heeft deze wet een positief effect gehad op de overheidsuitgaven. Deze wet heeft door de eeuwen heen wel een groot effect gehad op de Sona maatschappij.

 

Verder werd er een Tetras politica opgericht. De wetgevende macht, de rechterlijke macht, de uitvoerende macht en de controlerende macht. De controlerende macht is het meest prestigieuze bestuursorgaan onder de naam Accountancy en Audit (A&A).

 

Door de 100 en 0%-wet zijn de Sona nog ondernemender geworden dan ze al waren.

Mentaliteit

De Sona zien er qua kleding uit als Arabieren,  maar de overeenkomsten houden daar op. Qua mindset lijken de Sona veel meer op de Amerikanen ten tijde van de ‘roaring twenties’ gecombineerd met de huidige ‘fail fast’ cultuur van Sillicon Valley. Grenzeloos optimistisch en snel bereid om te investeren als het om relatief kleine bedragen gaat. Geld is altijd een middel, geen doel op zich: Het gaat erom wat je bereikt met je geld, niet hoeveel je ervan hebt.

Van buitenaf lijken Sona zich op de beurs soms te gedragen als gokkers, toch wordt er in Sona cultuur neergekeken op gokken. Je bereikt niets met geld op een roulette-tafel, maar de kans dat die schoenen met parapluutjes erop een hit worden op Dugo planeten kan het universum veranderen. 

Succes wordt afgemeten aan hoe rijk je je gedraagt. Hoe duurder de tulband, hoe meer status. Hoe meer feesten, hoe meer status. Hoe beter de buikdanseressen, hoe meer status. Hoe duurder de drugs, hoe meer status. Maar ook: Hoe meer research je financiert, hoe meer status. Hoe sexyer je investeert, hoe meer status.  

De algemene Sona-instelling is dat je je geld na de dood toch niet kan meenemen.  Meer kapitaal verzamelen heeft dus alleen zin als je iets groots wilt bereiken. Hoe je dat extra geld tijdens je leven inzet, geeft aan wat je wilt bereiken en hoe je de wereld wilt veranderen.

 

Research

De Sona zijn altijd bereid om “kleine bedragen” te investeren in research. Zelfs een vuilnisman is bereid om een 10 tot 20 sonuren te investeren in ingrediënten om een nieuw soort cakeje te ontwikkelen. Voor mensen met miljoenen zijn deze bedragen echter een veelvoud. Als je miljardair bent, dan is een miljoentje investeren goed te doen.  

 

Research bij de Sona is dus bijna altijd doelgericht. De onderzoeker en investeerder delen een goudgerande droom of een verheven visie. Fundamenteel onderzoek wordt bijna nooit gedaan, omdat dit gezien wordt als het najagen van een ‘fata morgana.’

 

Fundamenteel onderzoek bestaat wel, maar is zeldzaam. Fundamenteel onderzoek wordt voornamelijk gefinancierd door stokbejaarde en doodzieke Sona: Zij geven bijna altijd voor hun dood hun fortuin weg aan aan (fundamenteel) onderzoek, gezien de 100% erfbelasting. Ze hopen hiermee alsnog de geschiedenisboeken te behalen, als dat onderzoek na hun dood waardevol bleek te zijn.

 

Investeren mag alleen bij leven, het is niet toegestaan contracten op te stellen dat bij overlijden geïnvesteerd wordt. Verder: Eventuele baten die voortkomen uit de investering na overlijden, zijn ten alle tijden voor de staat.

Economie

De belangrijkste uitvinding van de Sona is de Sonuur. Specifiek betekent dit dat energiebedrijven door het hele universum Sonuren kunnen uitgeven. Een enkele Sonuur kan op elk moment omgewisseld worden tegen een hoeveelheid energie en energiebedrijven mogen niet meer Sonuren uitgeven dan de hoeveelheid energie die ze kunnen produceren in een week. In de praktijk worden Sonuren praktisch nooit omgewisseld gezien de praktische bezwaren. Alleen energiebedrijven wisselen onderling hun waardepapieren uit en houden elkaar daarmee in de gaten, wat er voor zorgt dat de flux aan de geldscheppende aanbodzijde gewaarborgd blijft.

 

Rechtspraak

Het rechtssysteem van de Sona is gericht op schadeloosstelling. Indien het voor een bedrijf of persoon onmogelijk is om de schade te verhalen, dan wordt respectievelijk zijn sector of familie aansprakelijk gesteld (in sommige gevallen beiden). Waar bij de Aquila de hereducatie van criminelen bij de staat ligt en bij de Dugo criminelen de Karangalan in gegooid worden, ligt bij de Sona de hereducatie bij de sector of familiesfeer. Een herhalende crimineel raak je gewoon in de portemonnee. 

Bij faillissement ontstaat er altijd een circus om te bepalen welke schulden er van het bedrijf zijn en welke van de eigenaar. Net zoals bij het rechtssysteem gaat de Sona Staat er vanuit dat iedereen elkaars boekhouding in de gaten houdt, zodat misbruik geminimaliseerd wordt.  

 Het uitwisselen van je boekhouding is daarmee een belangrijke sociale en professionele aangelegenheid. In de praktijk wordt vaak volstaan met het uitwisselen van een overzicht welke verzekeringen er afgesloten zijn. Alleen bij langere (bedrijfs-) contracten en huwelijken wordt het uitwisselen van de gehele boekhouding als noodzakelijk gezien.

 Bij de Sona word je volwassen indien je de schuld aan je ouders voor je opvoeding afbetaald hebt. Indien je bij je familie weer in de schuld komt te staan, dan wordt je weer kind. Indien je zelf kinderen hebt, krijg je dezelfde status als je eigen kinderen en vallen jullie samen onder de voogdij van je ouders. Indien zelfs je ouders je schulden niet af kunnen betalen, dan wordt je kind van je familie, of in extreme gevallen kind van al je neven en nichten enzovoort. Pas als je je schulden weer hebt afbetaald, word je weer volwassen. .

 

Schulden en vermogen zijn ten alle tijden persoonlijk en zijn onerfbaar van ouder op kind. Binnen de Sona is er een 100% erfbelasting om de erfverliezen op te vangen.

Politiek

Het belangrijkste doel van de politiek is ervoor zorgen dat de flux wordt gewaarborgd. De flux is het Sona alternatief voor financiële stabiliteit. De Sona realiseerden zich als eerste dat economische stabiliteit niet te garanderen is. Waar wel naar te streven is, is om de correctie en aanpassing zo snel mogelijk door te voeren. Zo voorkom je de noodzaak voor excessieve correcties. De Sona noemen dit de flux waarborgen.

 

De Sona komen voort uit de Aquila en de Dugo die beiden op hun manier deze onmogelijke stabiliteit willen realiseren. Zowel de monopsonistische neigingen van de Aquila, als de corporativistische neigingen van de Dugo zijn door hun geschiedenis onaanvaardaar voor de Sona. De bedrijven die de grondleggers waren van de Sona probeerden deze twee methodes te combineren met desastreuze gevolgen.

 

In de ogen van de huidige Sona faalden beide systemen en hun combinatie, omdat beide partijen de inherente instabiliteit van het bestaan probeerden te bedwingen. Door standaardisatie (Aquila) of staatsbedrijven (Dugo) werden er kunstmatige barrières gebouwd. Achter deze kunstmatige barrières bouwt er risico op en volgens de Sona is het onvermijdelijk dat deze barrières ooit kapot gaan. Excessieve en ongecontroleerde correcties zijn dan onvermijdelijk met alle negatieve consequenties van dien.

 

Uiteindelijk is het verstandiger om risico’s gelijkmatig hun effect te laten hebben. Hoe eerder hoe beter. Een bedrijf wat zijn levensvatbaar verliest, wordt het onmogelijk gemaakt om verdere schuld op te bouwen. Verder worden looptijden van derivaten aan banden gelegd en zijn accountants verantwoordelijk indien activa/passiva verkeerd worden geëvalueerd. Opmerkelijk is dat bedrijven in de keten inclusief accountants in Sona space aansprakelijk zijn om alle negatieve gevolgen van bedrijfsvoering te dragen.    

 

Gezien de manier van financieren van de overheid kent de Sona politiek een cyclus die doet denken aan veel bedrijfscycli. Aan het einde van het kalenderjaar moet een Sona-politicus ofwel zijn budget in z’n geheel opmaken, of in uitzonderingssituaties als een gek besparen om aan zijn quota te voldoen. Meestal wordt er door het jaar heen zoveel mogelijk bezuinigd om in Q4 te exploderen met activiteit en projecten, waarna het jaar erna de budgetloze maanden eraan komen.

 

In de jaren waarin er verkiezingen zijn, verandert deze cyclus vaak op basis van de prognoses. (zeker politici die niet herkozen worden, willen nog wel eens grote risicovolle veranderingen inzetten in hun laatste jaar. Soms gaat dat goed en worden deze politici generaties later nog geroemd, soms resulteert dit grote schulden).

 

Politiek proces[h]

De Sona politiek is een combinatie van een meritocratie, technocratie en een democratie. Er is sprake van een Tetras Politica, waarmee de taken verdeeld worden. De hoofden van de wetgevende macht, rechterlijke macht[i][j] en uitvoerende macht vormen samen de commissie die aan het hoofd staan van de Sona. De controlerende macht heeft vetorecht en mag aansturen op een novelle (amendement zonder de inhoud te kunnen bepalen).

 

De eerste stap om politicus of politiek adviseur te worden, is om een test af te leggen. Deze test wordt gecreëerd door de controlerende macht: het bestuursorgaan Accountancy en Audit. De test is gebaseerd op de huidige regelgeving van een van de drie andere machten. Alleen de huidige politici die met het onderwerp te maken hebben, worden geconsulteerd voor de vragen. Alleen het bestuursorgaan Accountancy en Audit heeft geen test. Het meest prestigieuze bestuursorgaan is alleen binnen te komen door verkozen te worden.

 

Het verschil tussen een politicus of een politiek adviseur hangt af of de persoon verkozen is: Hoe hoger je score op de deeltesten hoe hoger je komt op de kieslijst. Normaal gesproken zijn er minder functies te vervullen dan dat er mensen zijn die de test succesvol afronden. Per functie worden de twee best scorende kandidaten tegen elkaar gezet, de Sona kunnen hier eens per vier jaar in augustus op stemmen. De persoon die gekozen wordt, gaat naar het bestuursorgaan Accountancy en Audit. De persoon die niet gekozen wordt, gaat naar de functie waar de gekozene op moet toezien.

 

De onverkiesbare deelnemers worden automatisch politiek adviseur. Een aantal daarvan worden gekozen als directe assistent. Veel van hun tijd wordt besteed aan het organiseren van de politieke adviseurs. De rest van de politieke adviseurs zijn oproepbaar door iedereen van hun respectievelijke bestuursorgaan om een zaterdag of zondag per maand arbeid te verrichten voor hun bestuursorgaan tegen een minimale vergoeding. Verder heeft een politiek adviseur het recht om eens per maand een voorstel tot beleid in te dienen, wat gelezen moet worden door een directe assistent van de bewindsvoerder.

 

De vier bestuursorganen zijn:

 

De A&A mogen geen politieke adviseurs aansturen, die vallen allemaal onder hun respectievelijke P (B&P, of J&P, of S&P).

 

Politiek in de praktijk

De beste manier om de politiek in te komen is politiek adviseur worden. De politieke adviseurs zijn de bureaucratische ruggengraat van de Sona politiek en vallen onder een van de P-gebieden. De organisatie van de politieke adviseurs is meestal ad hoc georganiseerd door een van de directe assistenten.

 

Beroepsadviseurs

 De belangrijkste vraag is hoeveel beleidsonderwerpen je wilt laten testen. Alle klussen worden onderverdeeld onder politieke adviseurs die op een bepaald beleidsonderwerp getest hebben. Een van de strategieën om als beroepsadviseur verder te komen is op veel beleidsonderwerpen testen. Hoe meer beleidsonderwerpen je op test, hoe groter de kans dat je automatisch geselecteerd wordt. Hoe vaak je positief werk hebt afgeleverd voor een politicus heeft direct impact op de kans om aan het einde van het jaar ingehuurd te worden voor de jaarlijkse overheidsprojecten.

 

Single issue-adviseur

Sommige mensen testen alleen een enkel onderwerp. In sommige gevallen is dit omdat het onderwerp obscuur of saai is. Obscure & saaie onderwerpen kunnen lucratief zijn: Als weinig adviseurs voor beschikbaar zijn, worden de vergoedingen automatisch hoger. Andere redenen zijn omdat alleen een klein gedeelte van de beleidsonderwerpen interessant zijn voor de persoon in kwestie.

 

Veel Sona zijn single issue-adviseurs.

[k]

 

Het Stelsel van Centrale Banken

Een van de belangrijkste taken van het Stelsel van Centrale Banken is het bepalen van het budget van de overheid. Het SCB schat in of inflatie of deflatie gewenst is en past de overheidsfinanciën hierop aan.

 

Verder fungeert het stelsel van SCB als achtervang van de economie en de systeemfouten die aanwezig zijn. Bij sector-faillisementen wordt het restant van de wat er nodig is om de schade te repareren verhaalt op de volledige economie.


Geschiedenis (kort)

28 NT – De S.O.N.A. worden opgericht

Na de Uitbreidingsoorlog van 24 – 28NT besluiten vier megabedrijven de handen ineen te slaan en de S.O.N.A. op te richten. Het Syndron Syndicaat was al een pact van een aantal grote media bedrijven, Alcon Communicatie en Transport was vooral verantwoordelijk voor communicatie en vervoer, NEON was een nutsbebrijf die de water-, energie- en gastoevoer regelde bij zowel de Dugo als de Aquila. Orfal Oplossingen was vooral een investeringsbedrijf. Door dit pact weten de S.O.N.A. grote delen van het leven bij de Aquila en de Dugo te voorzien, waarmee ze een machtsfactor van betekenis werden. Dit was noodzakelijk voor deze bedrijven, omdat er zowel binnen de Aquila als de Dugo stemmen opgingen om bedrijven te privatiseren.

 

28 NT – Bij de vredesbespreking wordt het fundament gelegd voor de uiteindelijke oplossing van het probleem: Op de vredesbespreking worden de territoria verdeeld: Een selectief aantal planeten, waar niemand interesse in heeft, krijgen zelfstandigheid als de pendzal factie. Er zijn echter een aantal planeten die om tactische of economische redenen toegedeeld worden aan de Aquila en Dugo, hoewel de planeten zelf zelfstandig willen zijn.  

 

33 NT – De S.O.N.A. kopen de meeste resterende bedrijven op. Er wordt door de S.O.N.A. besloten om grootschalig andere bedrijven op of uit te kopen. Dit is efficiënter dan samenwerking. De S.O.N.A. hebben op dit moment al zoveel vertrouwen gewonnen dat zij de mededingingsautoriteiten weten te manipuleren.

 

37 NT – Binnen de Dugo factie komt de Maykapal Kaimo aan de macht. Hij vind binnen de senaat al vrij vroeg steun van de Catambay om Shōen  te maken van bedrijfssectoren om de bedrijfsectoren onder de macht van de Dugo Asul (Adel) te brengen. De S.O.N.A. CEO’s schrikken wakker, in het diepste geheim worden er stuurgroepen opgericht om tot een oplossing te komen. De stuurgroep van Alcon komt met het voorstel om specifiek Ghara te vragen. Ghara wilde zelfstandig zijn, maar werd door de Dugo gezien als belangrijke verdedigingsplaneet om Batongbayal te verdedigen. Alle partijen zijn op dit moment onwetend over de minerale rijkdom van Ghara.

 

38 NT – Opstanden bij de Aquila tegen de S.O.N.A. De macht van de S.O.N.A. is voor vele Aquila een direct gevaar voor de democratie. De overheid ontkent structurele corruptie en stelt een commissie in om te bewijzen dat zij gelijk heeft. Ook de mysterieuze verdwijning van tegenstanders van de S.O.N.A. zorgt voor protesten. De S.O.N.A. CEO’s weten niet waar ze het moeten zoeken. Het oorspronkelijke plan van Alcon voorzag in een permanente aanwezigheid in Aquila space, maar zelfs Syndron media manipulatie kon de onrust niet voorkomen. De lobby bij Maykapal Kaimo gaat gelukkig voorspoedig, alleen de senaat ligt dwars. Alle tekenen lijken erop te wijzen dat de nieuwe Maykapal binnen het jaar de senaat zo ver gaat krijgen. Het Alcon plan moet worden uitgebreid met als belangrijkste doel significante ruimte om voormalig werknemers te herbergen.  

 

De S.O.N.A. hebben als oorspronkelijke plan om Viridis te vragen. Ook dit is een planeet die weinig economische waarde heeft en het idee is dat er zo een bufferzone tussen de Aquila en de Dugo gecreerd wordt. De S.O.N.A. CEO’s zijn niet gecharmeerd van deze planeet, gezien de kosten die gemaakt moeten worden om het een onneembare vesting te maken.

 

Waar het de S.O.N.A. CEO’s vooral om draait zijn een tweetal toekomstig kolonies: Aquila kolonies Fortitudo-Xi-Aquilae-b en Dimidium-51-Peg-b. Deze kolonies worden respectievelijk Andhara en Prakasa. Deze lege planeten zijn perfect om toekomstige uitbreiding mogelijk te maken en geven de ruimte om gepensioeneerde S.O.N.A. werknemers een plek te geven.

 

44 NT – Het ontstaan van de Sona en Ghara. De Dugo betalen hun schulden bij de S.O.N.A. af door hen een planeet te geven. De planeet wordt Ghara genoemd.

 

45 NT – Aquila geven twee kolonie planeten aan de S.O.N.A. Aquila geven twee planeten aan de S.O.N.A. om hun schulden af te betalen. De twee verworven planeten zijn van de Aquila en worden omgedoopt tot Andhera en Prakasa, Duisternis en Licht. Met deze betaling zijn ook de Aquila van hun schulden verlost en verbreken zij de invloed van de S.O.N.A. op de Aquila maatschappij.

 

45 NT –  De S.O.N.A worden de Sona. Als onderdeel van beide contracten wordt bedongen dat de Sona niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor de activiteiten van de S.O.N.A. De aansprakelijkheid vervalt, waar later zowel de Dugo als de Aquila spijt van hebben. Het verkrijgen van de planeten en afkopen van de verantwoordelijkheid wordt binnen de Sona maatschappij nog altijd gezien als de ‘Grote Deal’, een meesterzet van inzicht en handelen die aan het fundament staat van hun samenleving.

 

60 NT - Vierde klasse wordt slavenklasse. Rond het jaar 60NT wordt de vierde klasse steeds meer een slavenklasse. Mensen worden op een gegeven moment ook veroordeeld tot de vierde klasse. Deze goedkope vorm van arbeid levert veel geld op voor de S.O.N.A. die achter de schermen de stromannen stevig in het zadel houdt.

 

83 NT - Aquila brengen ongewild het Virus bij Ghara Een aantal schepen van de Aquila komen bij Ghara. Een aantal bemanningsleden zijn ziek en kunnen niet snel genezen worden. In het begin lijken de symptomen op niet veel meer dan een verkoudheid. De ernst van de zaak wordt echter te laat duidelijk. Als de eerste reizende Sona handelaren sterven heeft het virus zich al verspreid naar de Dugo en Pendzal.

 

84 NT – Begin van de Sona burgeroorlog. Omdat de overheid geen antwoord heeft op het Virus

wordt de bevolking onrustig. In 84 NT wordt een grote groep schuldenaars bevrijd en samen met hen wordt het wapenarsenaal van de bewakers geplunderd. De burgeroorlog van de Sona begint.

 

85 NT – Qutb Rayyan trekt zich terug op Andhera. Hij voorziet dat de wereld van de Aquila, Dugo, Pendzal en Sona zal instorten door het Virus. Uit deze as zal de S.O.N.A. herrijzen. De planeet wordt hermetisch afgesloten, niemand komt de planeet in of uit. Ghara wordt aan zijn lot overgelaten.

 

88 NT - Einde van de Sona burgeroorlog afschaffing van de vierde klasse De oppositie weet contact te leggen met de Aquila die een remedie tegen het Virus schijnen te hebben. De rebellen op Gahra krijgen al snel de overhand en de overheid wordt afgezet. Een nieuwe regering wordt moeizaam opgezet en alle banden met de S.O.N.A. worden verbroken. Uiteindelijk weet de nieuwe regering een grondwet op te stellen die de vierde klasse per direct opheft. De eerste klasse, de eigenaren, wordt ook per direct opgeheven.

 

86 NT - Andhera wordt omsingeld; Qutb Rayyan gedood De Sona omsingelen in samenwerking met de Aquila Andhera en eisen de uitlevering van Qutb. Het zijn de vertrouwelingen van Qutb, ziek van de isolatie en hopend op amnestie, die hem uiteindelijk vermoorden. De S.O.N.A. wordt hierop ontbonden en haar eigendommen overgedragen aan de Sona.

 

86 NT – Andhera wordt omsingeld; Qutb Rayyan gedood De Sona omsingelen in samenwerking met de Aquila Andhera en eisen de uitlevering van Qutb. Het zijn de  vertrouwelingen van Qutb, ziek van de isolatie en hopend op amnestie, die hem uiteindelijk vermoorden. De S.O.N.A. wordt hierop ontbonden en haar eigendommen overgedragen aan de Sona.

 

100 NT – De Sona nestelen zich in de andere facties In de tijd van 100 - 130 NT weten de Sona zich te mengen met de Aquila, Dugo en Pendzal en diens nieuwe gebieden. Alle facties accepteren de autonome Sona die vanwege hun handige handelspraktijken de economieën aan elkaar weten te knopen. Vaak worden de Sona, als neutrale partner, gebruikt om handel tussen de facties mogelijk te maken. Alle facties weten ook dat met het verdwijnen van de Sona zij zichzelf in hun voet zullen schieten. Aan de andere kant hebben zij ook geleerd met de S.O.N.A. dat zij niet volledig afhankelijk moeten zijn van partij voor al hun handel.

 

119 NT –  Rumoer over het bankenstelsel Er ontstaat rumoer onder de bevolking van de Sona. Mu'azzaz Abhay, een vrouw wiens familie oorspronkelijk uit de vrijen kwam, stelt de centrale bank van de overheid ter discussie. Veel Sona steunen Mu'azzaz in haar strijd voor een onafhankelijk alternatief systeem. Deze strijd vormt de basis van wat uiteindelijk de sonuur zou worden.

 

122 NT – Een centraal bankensysteem wordt hervormt. Het centraal bankenstelsel wordt onder grote druk hervormt. Vanaf nu krijgt de centrale bank de taak  om het budget van de overheden te bepalen en of inflatie en deflatie gewenst is. Verder worden ze verantwoordelijk voor de sector schadeloosstellingen, zodat zelfs sector-catastrofes gedekt kunnen worden. Het centrale banksysteem krijgt verder de opdracht om geldcreatie onafhankelijk te maken van zowel de overheid, als de financiele sector.

 

127 NT – De sonuur wordt officieel geadopteerd als Sona staatsmunt. De Sona staan toe dat energiebedrijven die zich niet binnen het Sona gebied bevinden, wel sonuren uit mogen geven. Vanaf het moment van implementatie worden in het volledige bekende universum door energieproducenten deze nieuwe markt aangeboord.

 

130 NT – De Sona vestigen zich in het nieuw gebied; het ontstaan van de Sudja Als in 130 NT een nieuw gebied wordt opgezet weten de Sona zich daar snel te vestigen en lokale economieën op te zetten. Zij ambiëren geen nieuw grondgebied. De Sona besluiten na aanvallend van een onbekend ras enkele handelsposten in het nieuwe gebied te sluiten en andere te versterken met extra militaire kracht. Dit is het ontstaan de elite troepen van de Sona: de Sudja. Iedereen is verrast en verbaasd dat deze GPMU in zo’n korte tijd zoveel aanzien weten te genereren. Zeker aangezien hiervoor RPMU’s per definitie de hoogste status hebben.  

 

174 NT – Dugo - Aquila/Pendzal oorlog Wanneer er een oorlog uitbreekt tussen de grootste facties, houden de Sona zich afzijdig. Er mag niet in wapens worden gehandeld met de Aquila, Dugo of Pendzal op straffe van verbanning.

 

215 NT – De Sona komen bij het Interplanetair Collectief Als in 212 NT een raad wordt opgesteld zijn de Sona afwachtend. De Sona zitten niet te wachten op politiek spel, omdat dit hun neutraliteit op de proef zou kunnen stellen. Zij accepteren uiteindelijk de uitnodiging in 215 NT. De belangrijkste reden hiervoor is de portaal techniek die een directe concurrent gaat worden voor hun shipping trade. De Sona kunnen het zich niet langer veroorloven om buiten het ICC te blijven.


Planeten

De planeten van de Sona zijn voor een groot gedeelte vanaf de grond opgebouwd. Alleen Ghara heeft nog architectuur van de periode dat het een Dugo periode was. Denk dan vooral aan bunkers en andere verdedigingsfortificaties.

 

Ghara

Ghara is de eerste en grootste planeet van de Sona. Het is woestijn planeet met weinig water. Diep in het zand zit wel water maar de Sona water maar voor de Sona liggen de kosten van transport lager dan winning vanuit de diepte. Daarom wordt water naar Ghara gebracht van andere, onbewoonde hemellichamen en wordt er spaarzaam met water omgegaan. Waar Ghara water mist heeft het grondstoffen in overvloed. Tot op de dag van vandaag halen de Sona hun rijkdom uit de grond.

Ghara heeft een gekozen overheid die tevens de algemene leiding heeft over de Sona in het bekende universum. De Sona overheid houdt zich strikt bezig met het organiseren van de maatschappij, en niet met het geld.

 

Ahl-Ohm

De hoofdstad heet Ahl-Ohm en is een weerspiegeling van de rijkdom van Sona. Duizenden fonteinen staan verspreid over de woestijn omringde stad. In het licht van Huma, de zon in het zonnestelsel van Ghara, straalt de stad bijna als alleen in sprookje het kan schijnen. Veel bezoekers van Ghara vertellen ook dat zij uit een droom zijn gelopen. De vele koepels hebben alle kleuren die je je maar kunt bedenken. In de stad staat ook de woning van de leider van de Sona: een gigantisch paleis dat tevens een bedrijf is.

 

Ondanks het feit dat de klassen zijn afgeschaft kan je niet zomaar in Ahl-Ohm wonen. Huizen zijn zo duur dat als je het kan betalen, je ondertussen wel handelsvrienden hebt gemaakt. Hoe rijker je bent hoe meer respect en daarmee vrienden op belangrijke plekken je hebt.

 

Ahl-Shahin

Ahl-Shain is de tweede stad van Ghara en fungeert als centrale ruimtehaven op de planeet. Het heeft een ruimtestation, Shahin, in de ruimte waar schepen zich moeten melden alvorens zij naar de planeet mogen gaan. Als je naar Ghara wilt komen, moet je langs Shahin. Dit geeft de Sona controle over welke handelswaar er de planeet binnenkomt en welke de planeet verlaat Deze controle is mede ontstaan na de ramp met het Virus. Iedere persoon en ieder schip dat naar Ahl-Shahin gaat wordt gecontroleerd. Een speciale eenheid, die later onderdeel wordt van de Sudja, controleert of schepen niet Shahin vermijden en proberen op een andere manier de planeet te bereiken.

 

Ahl-Yaman

Ahl-Yaham is van oorsprong een vierde klasse stad. Het was een gevangenis stad waarin de vierde klasse die te werk werd gesteld in één van de grootste mijnen van Ghara. De stad kent dan ook veel inwoners die oorspronkelijk in deze vierde klasse zaten.

 

Tegenwoordig gaat het voorspoedig met Ahl-Yaman. Het is een rijke en moderne stad.

 

Aan Ahl-Yaman grenzen dus de belangrijkste mijnen van de planeet. Tegenwoordig werken er zelfstandige ondernemers in de mijnen met behulp van de meest geavanceerde technieken om de grondstoffen te winnen.

 

Ahl-Kardal

Ahl-Kardal is een heel klein dorpje aan de zee van Janan. Het was een voormalige kolonie van de Dugo. Ahl-Kardal zit vol mysterie. In grotten in de buurt van Ahl-Kardal zijn papieren gevonden waarin verhalen staan. Eén van die verhalen is de “Akdul-Karida”, de Dienaar van de Onaangeraakte” waarin een verhaal wordt vertelt hoe een simpele arme jongen koning wordt van een belangrijk land. Het weerspiegelt de gedachte van de Sona dat iedereen een kans heeft om de top te bereiken.

 De Woestijnen

Reizen tussen de verschillende steden wordt bemoeilijkt door de zandstormen, maar er zijn Sona die zich hierin gespecialiseerd hebben. Deze nomadische stammen reizen van mijn naar mijn en van stad naar stad. Doordat deze nomaden op elkaar aangewezen zijn, is familie nog belangrijker dan bij de rest van de Sona. Deze sterke familiebanden hebben hun oorsprong in de Dugo-cultuur die hier lang geleden heerste, nog voordat de Sona als cultuur ontstonden.

Andhera

Andhera was tot 86NT een militaire zone waar niemand mocht komen tenzij je toestemming had van Qutb Rayyan. Toen in 86NT Qutb werd vermoord door zijn vertrouwelingen kwamen de geheimen van de Andhera naar boven. Op Andhera werd veel geëxperimenteerd op het gebied van militair wapentuig. Uit documenten blijkt dat de S.O.N.A. verregaande samenwerkingsverdragen had met de Dugo. De Dugo bevestigen dat er contacten zijn geweest met Qutb, maar dat van samenwerking geen sprake is.

 

Tegenwoordig staat Andhera vol met zware industrie. Het grootste deel van de benodigde grondstoffen worden geimporteerd vanuit Ghara, en deze goedkope bron van grondstoffen is een van de redenen dat relatief kleine Andhera zich kan meten met de kolossen van de Aquilla en de Dugo. De industrie op Andhera word gekenmerkt door productielijnen met een grote mate van flexibiliteit wat de aansluiting op wisselende marktwensen en daarmee winstgevendheid sterk vergroot.

 

Het klimaat is veelzijdig op Andhera. Ongeveer de helft bestaat uit water, maar ook hier is industrie gevestigd, zowel boven als onder water. Andhera kent grote steden voor het huisvesten van de vele arbeiders. Veel bewoners van Ghara zoeken werk op Andhera. Je komt alleen op Andhera via Ahl-Shahin op Gahra.

 

Prakasa

Prakasa is een paradijsachtige planeet met veel bossen en een heerlijk gematigd klimaat. Dit is dankzij de komst van de Ekanesh die vrij snel een grote tempel, een tachar, op Prakasa bouwde. Ze vonden veel steun bij de Sona die op Prakasa woonden. De Ekanesh stopte de houtkap op de planeet die op grote schaal plaatsvond. De Sona, die zwaar onder indruk waren van de genezing van het Virus stemden hiermee in. De Ekanesh ontnamen hen echter niet de handelsgeest. Prakasa ontwikkelde zich als een toeristische plek waar inwoners van elke factie graag langskomen. De planeet kent vele kuuroorden en plekken van rust en ontspanning. Er zijn ook actieve sporten te bedrijven, maar altijd in harmonie met de natuur.

 

Omdat Prakasa altijd wat meer afgelegen heeft gelegen van alle gebeurtenissen rondom Ghara en Andhera, heeft zich een aparte cultuur ontwikkelt op de planeet. Prakasa blijft wel zeer nauw verbonden met Ghara, en wordt ook wel eens Juman Ahg-Sona genoemd, ‘de parel van de Sona’.

 

De Sona afkomstig van Prakasa zijn veel nauwer verbonden met het geloof van de Ekanesh als de andere Sona, en Sona afkomstig van Prakasa worden dan ook als erg vroom gezien door de andere Sona. Dit staat lijnrecht op het beeld dat mensen van Prakasa tegelijk ook echte bourgondische levensgenieters zijn met een laissez faire mentaliteit.

 

De handelsposten

In of nabij 100NT wordt de wetgeving omtrent het opzetten van handelsposten buiten de Sona versoepeld. Iedere Sona krijgt toestemming om te handelen buiten Ghara, Andhera en Prakasa. Daarnaast hebben de diplomaten van Sona bij de Dugo en de Aquila onderhandelt en ervoor gezorgd dat Sona handelaren als blijvende gast zich mogen vestigen, zij het in beperkte mate en onder toezicht van locale autoriteiten.

 

De Sona waren zeker in de tijd van 100NT tot aan de oprichting van het Interplanetair Collectief de tussenhandelaren tussen de Dugo en de Aquila. Die twee handelden nauwelijks met elkaar en dat gat vulde Sona maar al te graag.

 

Bij de Pendzal hebben de Sona wisselend succes. Bij sommige clans, zoals de Sonca, weten zij goede relaties op te bouwen. Bij anderen verdwijnen zij, samen met hun goederen, op mysterieuze wijze, of worden ze weggejaagd.

 

Sommige handelsposten zijn hele dorpen waar, onder belasting van de factie waar zij zitten, vrij mogen handelen. Soms is een handelspost slechts een huis. De gemengde afkomst van de Sona en de bereidheid aan te passen aan wat de omgeving verlangt heeft de Sona op dit gebied geen windeieren gelegd. Veel handelsposten zijn precies zo ingericht om lokale klanten zo veel mogelijk op hun gemak te laten voelen, net genoeg Sona invloeden om het exotisch aan te laten voelen en net genoeg locale invloeden om vertrouwd te zijn.

 

Sona op handelsposten hebben vaak behoorlijk veel meegemaakt en zijn meer gehard dan de thuisblijvers. Zeker de handelaren op de koloniën worden gezien als geharde Sona die onder moeilijke omstandigheden de economie draaiende weten te houden.

 


De strijdmacht

De ‘strijdmacht’ van de Sona bestaat uitsluitend uit professionals. Een militair zijn, is een carrière, je broodwinning.

 

De strijdmacht van de Sona heeft een unieke positie binnen de ICC facties. De Sona hebben officieel geen strijdmacht, maar slechts een militaire bedrijfstak die in het geval van oorlog bezit wordt van de staat.

 

Voorwaarden voor de huurlingengroepen die het staatsmonopolie op Sona-geweld willen huren, lijken sterk op de voorwaarden voor elke Sona bedrijfstak. Verzekeren van juridische weerbaarheid, aanhouden van reserves voor schadeloosstelling en boekentoegang vanuit sector bedrijven. Bij de P(articuliere) M(ilitaire) U(itvoerder)’s is er de voorwaarde aangekoppeld dat in geval van oorlog de Sona directe eigenaarschap krijgen over elke PMU.  

 

Elke particuliere militaire uitvoerder is anders maar grofweg zijn er 2 soorten PMU’s binnen de Sona: De R(uimte)PMU en de G(arnizoen)PMU.

 

RPMU

De Sona handelsvloten hebben bescherming nodig tegen piraterij. De RPMU’s zijn bedrijven die ingesprongen zijn op de piraterij die aanwezig is in het universum.

 

De diensten die de RPMU’s aanbieden zijn vaak escortes, of gemodificeerde vrachtschepen, of een combinatie van beiden. De escortes leiden de andere partij af, de vrachtschepen blijven ongedetecteerd:

 

 

Het centrale idee is dat de vrachtschepen ongedetecteerd blijven in het geval van een piraten aanval. De escorte schepen runnen interference (jammen, heatsignatures, chaff, etc.) en blijven harrassen totdat er reinforcements kunnen komen. Het gevolg is een kat en muis spel tussen de RMPU aan de ene kant en de piraten aan de andere kant. De piraten willen de vrachtschepen vinden, voordat er ontzetting kan komen.

 

GPMU

GPMU’s zijn bedrijven die een plethora aan diensten aanbieden op het gebied van veiligheid. De GPMU’s huren het recht om fysiek geweld te gebruiken van de Sona staat. Daarmee is de Sona staat de patroonheer van veel huurlingengroepen door het hele universum. [n][o][p]

 

Van alle GPMU’s is de meest gevreesde de Sudja. Deze elite eenheid die als enige overheidssubsidie verkrijgt om het vreemde ras te bevechten, rekruteert vanuit alle GPMU’s. De officiele doctrine is dat ze alleen de beste rekruteren, maar de praktijk wijst uit dat de selectie op basis van iets anders dan militaire competentie moet zijn.  

Planetaire Defensie

Naast de strijdmacht hebben de Sona thuiswerelden aparte wetgeving voor de verdediging van hun planeten. Alle bedrijven (inclusief PMU’s) zijn wettelijk verplicht om een orbital laser platform te financieren voor de planeet waar ze ingeschreven staan. Daarnaast zijn families verplicht om onder hun huizen shuttles te hebben. Op deze wijze kunnen volledige planeten geëvacueerd worden, indien er oorlog uitbreekt.


De Factie op Eos

De Sona factie bestaat op dit moment uit een enkele groep en enkele individuen. 

De groepen op Eos

De groepen van de Factie op Eos met korte beschrijving en logo.

 

Thanab Ta’er

Een besloten vennootschap dat specifiek opgezet is om de (handels)relaties op Eos met de kolonie en andere facties te gaan verbeteren.

Relaties met andere facties op Eos

Per factie hoe de relaties lopen met die factie.

 

Aquila

De Aquila zijn een belangrijke afzetmarkt voor de Sona. Het monopsonistische karakter van hun economie betekent dat alles wat enigszins afwijkt van de standaard simpelweg niet te koop is. Als inkoopmarkt is er alleen waarde te vinden, indien de gestandariseerde inkoopprijzen lager zijn dan de aankoopprijzen op bijvoorbeeld een Pendzal planeet.

 

Dugo

De relatie tussen de Dugo en de Sona is tweeledig: De Asul (adel) en de specialisten. Er zijn 2 Asul families waar de Sona hoofdzakelijk mee handelen:

 

Met stip op nummer 1 staat de Catambay familie: Zij regeren de staatsbedrijven. De staatsbedrijven zijn enorm en produceren alles. Van grondstofwinning, tot grondstofverfijning, tot halffabricaten tot de uiteindelijke eindproducten die aan de Sona geleverd worden.

 

Op nummer 2 staan de Damolao: Zij hebben het meeste contact met de huurlingenlegers en hebben het meeste interesse in het kopen van (experimentele) wapentechnologie.

 

Naast de Asul (adel) zijn er de specialisten, die iets meer uitleg vergen:

 

Binnen de Dugo bestaat er een enorm respect voor craftsmanship en superieur gemaakte voorwerpen.

 

Dit gaat zover dat specialisten de mogelijkheid krijgen om het productieproces van de staatsbedrijven te inspecteren en aan te passen voor het beste van het beste resultaat. Een beginnende specialist koopt bijvoorbeeld kant en klare producten en optimaliseert het voorwerp. De specialist die wat verder is, gaat naar het staatsbedrijf, kiest vanuit de halffabricaten de best gelukte halffabricaten uit en gaat daarmee aan de slag. De hoogst gewaardeerde en duurste specialisten gaan helemaal terug in de keten tot het moment van grondstofverfijning, of in sommige gevallen zelfs tot aan de grondstofwinning om het beste mogelijke resultaat te verkrijgen via een parallelle productielijn. De specialisten zijn zeer zelfstandig, staan in hoog aanzien, en eisen kennis van hun zakenpartners. Grote voordeel is dat ze hierdoor ook bereid zijn hoge prijzen te betalen voor echte kwaliteit.

 

Nadeel is dat direct kopen van specialisten moeilijker is. Indien er gekocht moet worden, dan is het aan te raden de Dugo traditie aan te houden en een aankoopadviseur in te schakelen. Verkopen aan Dugo is dan ook lastig, omdat zij meestal aankoopadviseurs inschakelen om hun belangen te behartigen.  

 

Ekanesh

Er is geen mening over de Ekanesh.

 

Pendzal

De relatie met de Pendzal is zeer divers. Soms is het een lemons-market, soms de plek waar je technologie kunt vinden die de Aquila kunnen gebruiken. Naast de Aquila een van de belangrijkste afzetmarkten van de Sona.


Personages

Bij de Sona is het belangrijk verder te kijken dan hun kleding en namen. Het belangrijkste voor een Sona is te laten zien wat je bereikt met je geld. Al het geld wat je overhoudt als je sterft wordt ingenomen, dus jij moet in het hier en nu je stempel zetten. Er zijn een aantal vragen die je jezelf moet stellen als je een Sona karakter wil maken:

 

Is mijn karakter volwassen? (aka: Ben ik schuldenvrij)

Als Sona wordt je volwassen als je je ouders terugbetaalt. Later in je leven kan het zijn dat je familie voor jou schulden moet aflossen. In dat geval wordt je weer kind voor de wet, je mag niet meer zelfstandig beslissingen maken, kopen of ondernemen. Je ouders beslissen alles voor je, totdat je weer schuldenvrij bent.

 

Waar onderneemt mijn karakter?

Een volwassen Sona is altijd een ondernemer. De meeste Sona bedrijven zijn eenmansbedrijven, als speler hoef je deze eenmanszaak niet uit te werken. Alle administratieve handelingen worden in downtime (buiten de evenementen om) afgehandeld. Deze vorm van vrijheid is psychologisch belangrijk voor de Sona, aangezien ze een verleden hebben met (loon-)slavernij. Indien je met meerdere personen voor 1 bedrijf werkt, is het handig om dit bedrijf uit te werken. (de organisatie heeft een template voor bedrijven)

 

Belangrijk: Indien je huurling bent en voor een GPMU of RPMU werkt, moet je dit bedrijf uitwerken.

 

Waar investeert mijn karakter in?

Investeren definieert mede je status bij de Sona. Het zegt veel of je investeert in research, andere ondernemingen, de beurs, of productlanceringen. Hoe riskanter en hoe meer het op zou kunnen leveren, hoe meer status.    

 

Welke luxe houdt mijn karakter van?

Naast waarin je investeert, is je keuze van luxe belangrijk. Een Sona leeft maar 1 keer, dus is geriefelijkheid goud waard. Indien je weet wat de ander voor luxe prettig vind en je bied dit aan is dit een belangrijke manier om respect te tonen en status te krijgen.

 

Alleen gokken is af te raden: Gokken is voor niet-Sona. (tenzij je een sociale uitdaging wilt natuurlijk en graag het risico loopt om ‘ontdekt’ te worden)

 

Puntenverdeling

De Sona hebben meestal kennis van een scala aan vaardigheden de breedte in: Je hebt op z’n minst kennis nodig van de sector waar je onderneemt, kennis nodig van de sector waarin je investeert, kennis om je eenmanszaak te runnen en met een wapen omgaan op de koloniën is ook best lekker. Sterker nog, aangezien je financieel verantwoordelijk bent voor alle activiteiten van al je familieleden, is het aan te raden om een oogje in het zeil te kunnen houden. Wie weet wat dat neefje in die bakkerszaak uitspookt?  

 

Indien je de politiek in wilt, of politieke invloed wil uitoefenen, of politiek serieus genomen worden, dan is het helemaal zaak om van veel verschillende terreinen kennis te hebben. De politiek is een meritocratie, maar multi-inzetbare beroepsadviseurs worden vaker mee samengewerkt. Opvallen in de massa van adviseurs is moeilijk, maar als je driekwart van de opdrachten aan je voorbij moet laten gaan wordt het onmogelijk.  

 

Namen

De namen van de Sona zijn gebaseerd op het Arabisch. Qutb Rayyan verplichtte iedere immigrant om zichzelf een nieuwe naam te geven om eenheid te creëren. De Sona hebben dus namen geïnspireerd van het Arabisch, maar geen namen zoals Achmed of Fatima (dit zou te veel de ‘suspension of disbelief’ breken.

 

Kleding

De Sona hebben kleding die overeenkomt met duizend-en-één-nacht: met lagen gekleurde doeken en mantel, statige kleding, of Indiase stijl. Natuurlijk zijn er ook kostuums meer gemaakt voor expedities. Sona handelaren dragen vaak kleine handwapens, zeker wanneer zij op de koloniën zijn.


Appendix I - Personeel

Dit is een overzicht van de spelers van deze factie die op dit moment spelen op Frontier. We gaan ons best doen om de lijst zo veel mogelijk up to date te houden, en als je suggesties hebt zijn ze welkom

 

 

Thanab Ta’er aandeelhoudersregister:

Zahra Faizan, CEO, 1/6 deel van de aandelen

Nazir ibn Faïd, 1/6 deel van de aandelen

Mano Dayak, 1/6 deel van de aandelen

Najat Bahadur, 1/6 deel van de aandelen

Hafiz Masoud, 1/6 deel van de aandelen

Golan Sonezhad, ⅙ deel van de aandelen

 Kopie Kaduzs

 

Overige Sona

Aram ibn Adnan

Salim Usman

Fazar Balachem

Jasuly Balachem

Tal’at Karam Naaji


Appendix II - Sona Jan/Jannie Modaal

Deze appendix zal voor elk evenement toegevoegd worden aan het figurantenboek. Het doel van deze appendix is de figuranten ondersteunen door de standaard Sona te beschrijven.

 

Template

<Archetype Titel>

<omschrijving in 2 zinnen>