This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Geneeskunde

Geneeskunde moet altijd binnen gebeuren. Verder zijn er altijd minimaal 2 personen nodig om een operatie uit te voeren en een “operatiekamer” (zie vereisten beneden). Geneeskunde mag niet uitgevoerd worden in harnas (indien je van het slagveld de operatiekamer in gaat, graag uitspelen dat je je handen wast e.d.).

Om te kunnen opereren is een “operatiekamer” nodig. Naast een operatiekamer zijn de standaard benodigdheden nodig (denk aan bloedzakken, anesthesie etc.) - de minimale vereisten voor een operatiekamer zijn:

  • Een afgesloten ruimte, die stevig genoeg lijkt om een flinke storm te weerstaan. (een partytent met zijwandjes is onvoldoende)
  • Een tafel /  verhoogd operatievlak (bank, bureau, bed, kar kan immers ook) waar iedereen veilig op kan liggen. (zeg 130 KG).
  • Licht (mag een speler zijn met een zaklamp, maar deze speler moet dan wel de hele operaties bijschijnen).

Wat doe je voor het evenement?

Als dokter hoef je weinig voorbereidingen te treffen voor het evenement. Alles wordt op het evenement zelf gedaan.

Wat doe je tijdens het evenement?

In de praktijk blijkt dat chirurgische operatie het meest gebruikt wordt. Mensen komen binnen in de medbay en willen meestal geopereerd worden voor hun volgende maaltijd.

De twee vaardigheden "Bloedgroep bepalen" en "Bloed afnemen" zijn nuttig om te weten. Veel personages weten hun bloedgroep, maar voor degenen die dat niet weten, is het handig om te weten dat je het kunt achterhalen. Bloed afnemen kan in bepaalde situaties ook handig zijn, als er te weinig bloed van een bepaalde bloedgroep aanwezig is.

Level

Vaardigheden

1

Beoordeel status
Diagnose
Drugs toedienen

2

Identificeer medicatie
Bloed afnemen
Operatieassistent

3

Identificeer bloed
Overdosis behandelen

4

Chirurgische operatie

5

Onderdruk symptomen
Operatie reductie -1 minuut
Bloedzak reductie -1 zak

 

1 - Beoordeel status: Je beschikt over genoeg vaardigheid om te zien hoe ernstig iemand gewond is, als het om uitwendige verwondingen gaat.
Je weet ook door je kennis, hoe je deze wonden kunt behandelen, of wie je daarvoor nodig hebt. Je rolt hiervoor op de generator.
Voor deze vaardigheid is een Mediscanner of andere “beoordelings”physrep nodig, of je speelt een lichamelijk onderzoek uit gedurende 1 minuut (minimaal)
 

1 - Diagnose: Je kan ziekten en giffen herkennen. Als je iemand onderzoekt meldt deze welke symptonen hij vertoont. Aan de hand van deze symptomen kan je op een loresheet zien welke ziekte of vergiftiging hij mogelijk heeft en welke medicatie daar tegen kan werken. Per level geneeskude worden 2 giffen en 2 ziektes toegevoegd aan je loresheet. Hoewel deze informatie tussen verschillende geneeskundigen mag worden uitgewisseld, mag enkel de speler met deze informatie op zijn originele loresheet de nodige medicatie toedienen om een ziek iemand te genezen.

1 - Drugs toedienen: Je kunt standaard drugs toedienen zonder dat dit problemen veroorzaakt. Je kan nog wel een overdosis veroorzaken. Naast stims, kan iemand zijn HP aan drugs per dag veilig toegediend krijgen. Indien je meer dan iemands HP aan drugs toedient overdoseer je de persoon en rol je op de OD-generator. Je hebt Strengthen Metabolism nodig om stims (steroide drugs) toe te dienen.

2 - Identificeer medicatie: Je kan door het uitvoeren van een eenvoudige test een medicijn herkennen. Hiervoor krijg je een loresheet met codes. Op deze loresheet staan alle codes van alle drugs, medicatie en anti-giffen die je op deze manier kan herkennen. Welke codes je kent is afhankelijk van je level geneeskude

 

2 - Bloed afnemen: Je beschikt over genoeg vaardigheid om bloed af te nemen. Bloed kan alleen afgenomen worden van levende personen.
Je kan maximaal 2 bloedzakken per persoon per dag afnemen. Teveel bloed afnemen kan dodelijk zijn.
Je hebt kennis van het protocol omtrent bloed afnemen, gereed maken voor donatie en bewaarcondities.
 

 

2 - Operatieassistent: Je mag een chirurgische operatie assisteren. Als je een Chirurg assisteert mogen jullie samen de operatie doen. Je mag echter zelf niet opereren, zelfs niet met nog een tweede Operatie Assistent.

3 - Overdosis behandelen:  Op basis van bloedtransfusie (3 bloedzakken), Medicatie, roleplay (braken, klysma) een overdosis kunnen behandelen

 

3 - Identificeer bloed:  Je beschikt over de vaardigheid door middel van een eenvoudige sneltest een bloedgroepbepaling te doen.
Hierdoor weet je welke bloedgroep een patient heeft, of welke bloedgroep er in een bloedzak zit.
Je weet niet of het bloed vrij is van ziektes, modificatie, antifstoffen of giffen.
Physrep sneltest benodigd.

 

4 - Chirurgische operatie: Vanaf niveau 4 kan je een medische operatie uitvoeren op gewonde figuren. Hiervoor heb je minstens of een andere chirurg of operatie assistent nodig. Oftewel een operatie dient met minstens 2 personenen uit gevoerd te worden waarbij 1 minstens level 4 en de ander minstens level 2 geneeskunde hebben.

Een operatie dient altijd om iemand terug zijn volledige hitpoints te geven. Als iemand op 0 hitpoints staat moet je een intensieve operatie uitvoeren om hem te genezen.

Als je een operatie wilt uitvoeren op iemand die nog een deel van zijn hitpoints heeft, ongeacht hoeveel dit er zijn, volstaat het om een meer standaard ‘behandeling’ uit te voeren.

  • Een intensieve operatie duurt zo ongeveer 15 minuten en vereist 8 bloedzakken.
  • Een standaardoperatie duurt zo ongeveer 10 minuten en vereist 5 bloedzakken.

Meerdere levels in Geneeskunde zorgen ervoor dat je minder tijd en bloedzakken nodig hebt voor een operatie. Genezen spelers dienen zich te beseffen dat als zij genezen zijn, zij niet zonder meer aan allerlei activiteiten kunnen deelnemen. Hoe er rekening mee dat je tot ongeveer een uur na de operatie geen zware activiteiten kan uitvoeren, al zijn er manieren om deze tijd te verminderen.

Let op: bloedzakken die gebruikt worden tijdens een operatie moeten een bloedtype bevatten (A, B, AB of O) dat compatibel is met het bloedtype van de persoon die je opereert. Wanneer je een verkeerde bloedzak gebruikt krijgt de patiënt direct 1 schade. Het bloedtype van je personage wordt bij karaktercreatie bepaald door de spelleiding.

 

5 - Onderdruk symptonen: Je kan giffen en ziektes 20 minuten vertragen alvorens ze een effect beginnen te hebben op het lichaam.