This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Je eigen specialisatie

Mocht je binnen het regelsysteem van Frontier een specifiek idee hebben voor je personage maar geen specialisatie vinden die bij je past dan is er de mogelijkheid om een voorstel te doen voor je eigen specialisatie. Hierbij is het handig om de organisatie een mail te sturen met je concept en wat je wil bereiken. Vaak werken we dan samen aan het concept via een online document, en wanneer alles naar tevredenheid is opgeschreven zullen we je vragen het een evenement te beta-testen. Als na evaluatie de specialisatie goed blijkt te werken dan voegen we hem toe aan het regelboek - mocht er nog ergens iets niet lekker lopen dan tweaken we en blijven we testen.

 

Bij het bouwen van je specialisatie is het verstandig om je inspiratie voor de vaardigheden te halen uit de bestaande specialisaties wat betreft nut en kracht. Let bij het bouwen van je voorstel op de volgende dingen:

  • Uniek: Is je specialisatie uniek genoeg? Voegt hij wat toe of is het een samenvoeging van vaardigheden geshopt van andere specialisaties?
  • Nut: probeert nooit een basisvaardigheid van 1-5 overbodig te maken met een specialisatie-vaardigheid. Iedereen moet kunnen bijdragen.
  • Beperkt gebruik: specialisatie vaardigheden mogen uitzonderlijk kracht zijn, maar zijn dan ook zeldzaam - beperkte gebruiken per dag of weekend - of heel situationeel - alleen onder zekere omstandigheden nuttig.
  • Coolthentic: hoewel het Frontier universum de nodige inspiratie haalt uit onze eigen wetenschap is het voor ons belangrijk dat het gaafheid toevoegt en geen spel hindert. Hou dus met namen van vaardigheden en uitwerkingen rekening met dat het gaaf spel moet bevorderen.
  • Call-loos: zo min mogelijk calls (geen throughs, doubles e.d.). Gebruik alleen calls als het echt nodig is - je kan vaak wegkomen met het geven van een gave naam aan een vaardigheid als het nodig is deze te communiceren naar spelleiding of medespelers zie bijv.“Don’t you die on me”.
  • Zelf-service: zo min mogelijk spelleiding interactie - bij voorkeur vaardigheden die de spelers zelf kunnen oppakken. Idealiter heb je geen spelleider nodig behalve in hele bijzondere situaties.
  • Boekhouding: geen onnodige administratie, custom regels of jurisprudentie aan calls. Er moet altijd snel terug naar de originele regel te refereren zijn.