This setting has a thousand stories, a microcosm of actions where we all matter...

Ballistiek

Genie

De Genie is een expert in het ontmantelen van vallen en bommen, en heeft een bijna instinctief begrip van hoe praktisch alles kan worden gebruikt als (explosief) wapen. Het is een risico-vol beroep, maar als de nood hoog is ben je maar wat blij als je een Genie bij de hand hebt.

 

6 - Ontmantelen - Je kan (relatief) veilig bommen en vallen ontmantelen en plaatsen. Indien er geen physrep aanwezig is, zie jij de bom wel.

7 - Incendiary Hack - Je kan een wapen, schildgenerator of mechtool zo saboteren dat het een onstabiel, geïmproviseerd explosief wordt. Dit kost 10 seconden en moet je daarna gelijk neerleggen of gooien (doe het veilig indien het geen werpwapens zijn). Deze explodeert na vijf seconden met de kracht van een standaard granaat. Het voorwerp wat je gebruikt is onherroepelijk vernietigd.

8 - Hobbyist - je klust graag bij en spaart regelmatig reserve-onderdelen uit van je ontmantelprojectjes. Je krijgt een gratis granaat per evenement-dag.

9 -  Fog of War - Je modificeert een standaard granaat naar een rookgranaat. Deze doet geen schade maar iedereen die is geraakt is 10 seconden blind.

10 - Vals Alarm! - volgens collega’s heb jij een engeltje op je schouder - wanneer een explosief of bom waar jij aan werkt af gaat mag je 1 x per dag verklaren dat dit een Vals Alarm was. Het explosief is dan onmiddellijk onschadelijk.

Tacticus

Leiderschap geven aan een missieteam is iets wat velen willen maar slechts weinigen echt goed kunnen. Door een combinatie van talent, ervaring en inzicht heeft de Teamleider het vermogen om het beste te halen uit een team zolang er tijd is voor wat gedegen voorbereiding.  Een goed gecoördineerd team met deze specialisatie is in staat tot veel bijzondere handelingen. 

Teamleider vaardigheden komen dus altijd in de vorm van bevelen- als iemand niet luistert heeft de call geen effect. Ook heb je altijd een moment voorbereiding nodig. Idealiter is dit een missiebriefing, maar een training, meditatie of huddle kan ook werken. Dit betekent dat het een vaardigheid is die men moet voorbereiding, en zou dus niet werken op bijvoorbeeld een haastig opgezette actie.

6 - Dynamic Combat Shift - Je mag als leider een teamgenoot aantikken die onzichtbaar naar een door jou aangewezen beschutte plek binnen je gezichtsveld mag lopen. 1 x per missie.

7 - Castle on the King’s Side - je mag een teamgenoot aantikken die dan van positie wisselt met een door jou aangewezen teamgenoot. Beiden moeten nog mobiel zijn. Ze doen dit met hun hand omhoog en zijn tijdens de wissel onschendbaar. De “koning” is op de heenweg onschendbaar, de “toren” is op de terugweg onschendbaar. 2 x per missie.

8 - Hold The Line - Alle leden van je team kunnen de eerstvolgende granaatinslag die ze incasseren tijdens het gevecht waarin je dit roept voor halve schade tellen en eventuele bijzondere effecten zoals Flash of EMP negeren. Zaken die blijven ‘hangen’ zoals gas hebben hebben vol effect. 1 x per missie.

Rapid Deployment - als je er tijdens een missie achterkomt dat een team een vaardigheid, materieel of talent mist in het veld mag je een vrijwilliger naar keuze aanwezig op het Bastion door middel van ‘Rapid Deployment’ onmiddellijk naar de missie-zone halen. Deze persoon wordt zo snel mogelijk via shuttle, grav-chute of drop-pod ( speel het leuk uit ) binnen 10 meter van de missie-leider afgeleverd en kan direct aan het werk. Indien deze persoon weigert of niet beschikbaar is faalt deze vaardigheid, maar wordt deze vaardigheid NIET verbruikt.  Dit werkt alleen om iemand in het veld te droppen - 1 x per dag.

9 - To Hell And Back - je hebt je team zo goed op elkaar ingespeeld dat ze zich over hun eigen problemen heen kunnen zetten. Ze mogen elk het eerste mentale effect negeren waardoor ze een lijn zouden breken of de missie in gevaar zouden brengen. Dit dient goed uitgespeelt te worden, en na het gevecht moeten degenen die van deze vaardigheid gebruik hebben gemaakt om een effect te negeren langs een vorm van geestelijke gezondheidzorg op het Bastion. om acute PTSS te voorkomen. 1 x per dag


10 - Last Stand - Door Last Stand uit te roepen mogen allen om je heen die je kunnen zien doorvechten zolang ze mogen kruipen. Normale regels wat betreft doodbloeden blijven van kracht en iemand kan zich dus letterlijk doodvechten. 1 x per evenement.

 

Sluipschutter

De sluipschutter ondersteunt zijn of haar metgezellen op afstand, of schakelt zonder gezien te worden een doel uit. Wanneer een goed getrainde sluipschutter ondersteuning krijgt van een betrouwbare spotter kunnen ze een strijd beslissen voordat deze is begonnen. Deze specialisatie is vooral bekend onder de Aquila, die een sluipschutter-spotter team een Vindicatum noemt, maar een soortgelijk principe vind je bij alle facties.

Nb: een spotter is niets meer dan een andere speler met een verrekijker / scope / camera, en heeft geen specifieke vaardigheden nodig behalve goed kunnen samenwerken met de speler die de Sluipschutter-specialisatie heeft. Dit is dus een rol die prima te vervullen valt door iemand normaal niet op het slagveld komt.

 

6 - Suppressing Fire: Indien je alle vijanden in je sight hebt gehad, dan mag je aan het einde van de combat 1 HP ‘genezen.’ Dit representeert dat je de vijand neergehaald/onderdrukt hebt, voordat de wond door de vijand gemaakt was. Indien je een spotter bij je hebt, dan krijgt deze ook 1 HP ‘genezing.’

7 - Snipers confidence: Je kunt je teamleden voor gevechten eraan herinneren dat jij meegaat. Iedereen die jij (en/of je spotter) van tevoren eraan herinnert, mag tijdens het volgende gevecht kruipen (zoals bij wilskracht 1). Indien zij reeds wilskracht 1 hebben, dan mogen ze wegstrompelen (zoals wilskracht 3, maar zonder het verwijderen van de pijnstillers). Indien ze reeds wilskracht 3 hebben, heeft deze skill geen effect.

8 Striking fear in the hearts and minds - Indien je alle vijanden in je sight hebt gehad, dan tast je het moraal van de vijand aan. Bij de volgende encounter (ongeacht of jij erbij bent of niet), hebben alle vijanden minus 1 niveau wilskracht. Indien je een spotter hebt, zijn het de eerste 2 encounters.

9 - Head shot: (spotter vereist) 1 keer per evenement, 1 keer per combat mag je een headshot uitvoeren. Jullie kiezen gezamenlijk 1 target. Jij en je spotter tellen gezamenlijk af vanaf 10, indien je de target in je vizier houdt, mag de spotter OC naar de target toelopen en de vijand gelijk op 0 zetten.

10 Double head shot: (spotter vereist) Je mag nog een keer per evenement, 1 keer per combat een headshot uitvoeren. Jullie kiezen gezamenlijk 1 target. Jij en je spotter tellen gezamenlijk af vanaf 10, indien je de target in je vizier houdt, mag de spotter OC naar de target toelopen en de vijand gelijk op 0 zetten.